Dzisiaj Legal Geek wskaże najważniejsze kwestie związane z dostarczaniem treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym. Jeśli dostarczasz albo zamierzasz dostarczać takie treści koniecznie przeczytaj ten artykuł.
Treści cyfrowe
Na początku, dla pewności, doprecyzujmy, że ustawa o prawach konsumenta za treści cyfrowe uznaje
„dane wytwarzane i dostarczane w postaci cyfrowej”, definicja całkiem ogólna oraz szeroka, nie sądzisz?
W artykule przyjrzymy się treściom cyfrowym, które nie są zapisane na nośniku materialnym takim jak np. płyta CD.
Przykłady:
– audiobook przesyłany drogą elektroniczną czy
– oprogramowanie, które można pobrać klikając w odpowiedni link przesłany przez dostawcę treści cyfrowych.
Obowiązki informacyjne
Jeśli dostarczasz treści cyfrowe poinformuj kupującego o:
– funkcjonalności tych treści cyfrowych oraz mających zastosowanie technicznych środkach ich ochrony (np. język, czas trwania czy sposób dostarczenia treści cyfrowych);
– mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem, o których wiesz lub powinieneś wiedzieć.
Brak prawa odstąpienia od umowy
Konsumentowi nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy o dostarczanie treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli:
– spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia od umowy (czyli przed upływem 14 dni od zawarcia umowy)
– a Ty poinformowałeś konsumenta o utracie prawa odstąpienia od umowy w przypadku gdy spełnisz świadczenie wcześniej.
Powyższe warunki muszą wystąpić łącznie!
Uzyskaj od konsumenta odpowiednią zgodę
Aby dostarczyć konsumentowi treści cyfrowe przed upływem terminu na odstąpienie od umowy należy uzyskać na to od niego odpowiednią zgodę.
Zgoda ta musi być wyraźna – tym samym najlepiej uzyskać tę zgodę poprzez umieszczenie odpowiedniego checkboxa podczas składania zamówienia w sklepie, który konsument może zaznaczyć.
Potwierdź uzyskanie zgody
Jeśli konsument wyrazi zgodę, o której mowa powyżej wyślij mu informację o udzielonej zgodzie na trwałym nośniku (czyli np. drogą mailową) jeszcze przed dostarczeniem treści cyfrowych.
Dlaczego warto o tym pamiętać?
Jeśli nie spełnisz ustawowych obowiązków tj. nie uzyskasz od konsumenta odpowiedniej zgody, a także nie poinformujesz go o utracie prawa odstąpienia od umowy lub nie dostarczysz konsumentowi potwierdzenia udzielonej zgody konsument nie będzie ponosić kosztów dostarczenia treści cyfrowych.
Według UOKiKu chodzi tutaj m.in. o koszty wykupienia dostępu do treści cyfrowych – tym samym nawet spełniając świadczenie możesz pozostać z niczym.
Potrzebujesz pomocy prawnej w tym zakresie? – Dobrze trafiłeś, Legal Geek pomaga swoim Klientom dostarczać treści cyfrowe zgodnie z prawem.