Zapewne wielu z Was, prowadząc sklep internetowy czy odpłatnie świadcząc usługi lub dostarczając treści cyfrowe, udostępnia kupującym sposoby płatności, z którymi wiążą się dodatkowe koszty – myślę tutaj np. o bramkach płatniczych. Często pytacie nas kto ponosi te koszty i czy możecie przerzucić je na kupującego – poniżej znajdziecie odpowiedź.
Kto ponosi koszt opłaty za płatność?
W przypadku większości sklepów czy serwisów koszty te bierze na siebie przedsiębiorca. Z prawniczego punktu widzenia nie zawsze musi tak być i czasami przedsiębiorcy z tego korzystają. Tutaj decyzja należy do Was i zależy od Waszego modelu biznesowego.
Opłata za płatność – przedsiębiorca nie może na niej zarabiać
W przypadku przerzucenia kosztu za płatność na konsumenta pamiętaj, że nie możesz na tym zarabiać! Zgodnie z art. 3831 Kodeksu cywilnego nie można żądać od konsumenta opłaty za skorzystanie z określonego sposobu zapłaty w wysokości wyższej niż poniesione przez przedsiębiorcę koszty z tym związane.
Zawyżona opłata za pobranie
Wielu przedsiębiorców pobiera wyższą niż sami ponoszą opłatę za dostawę za pobraniem. Według nas jest to sposób zapłaty i taka praktyka jest niezgodna z prawem. Przedsiębiorcy tłumaczą takie działanie ryzkiem jakie wiąże się z tą metodą dostawy/płatności, ale zastosowanie tutaj odpowiedzialności zbiorowej – tj. uczciwy klient ponosi koszt dostarczenia towaru do nieuczciwego klienta, który nie odbierze towaru nie jest dobrym rozwiązaniem. W obecnym stanie prawnym nie ma obowiązku udostępnienia płatności za pobraniem w związku z czym według nas lepiej zrezygnować z tej metody niż działać niezgodnie z prawem.
Podsumowanie
- Opłatę za płatność można przerzucić na kupującego.
- Na opłacie za płatność przedsiębiorca nie może zarabiać.
- Zawyżona opłata za płatność za pobraniem jest niezgodna z prawem.