Prawo odstąpienia od umowy. Część II Kiedy nie przysługuje zwrot?

Zawartość

Cześć, tu Dokrates!

Kontynuuję temat prawa odstąpienia od umowy z poprzedniego artykułu (jeśli chcesz się z nim zapoznać jest dostępny tutaj). Tym razem opowiem o wyjątkach w obowiązywania tego prawa.

Za pośrednictwem interentu sprzedaje się różne rzeczy: kosmetyki, elektronikę, dekoracje, akcesoria do domu oraz biura czy żywność i wiele więcej – mógłbym tak wymieniać,  a i tak z pewnością coś bym pominął. Ze względu na swoją specyfikę niektóre sprzedawane za pośrednictwem sieci produkty i usługi nie mogą zostać zwrócone przez konsumenta.

Jakie to produkty? Przede wszystkim są to:

  • rzeczy, które ulegają zepsuciu lub mają krótki termin przydatności do spożycia, np. owoce, warzywa,
  • rzeczy nieprefabrykowane, wyprodukowane na specjalne zamówienie lub takie które zaspokajają zindywidualizowane potrzeby konsumenta, np. bransoletka z grawerem lub odzież szyta na miarę,
  • rzeczy, która dostarczane jest w zapieczętowanym opakowaniu, których ze względu na ochronę zdrowia lub względów higienicznych nie można zwrócić po otwarciu – może to być np. odpowiednio zapakowany kosmetyk,
  • programy komputerowe albo nagrania dźwiękowe lub wizualne, które dostarczane są w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli zostały one otwarte, np. zafoliowane gry komputerowe lub płyty CD,
  • produkty, które ze względu na swój charakter zostają po dostarczeniu nierozerwalnie połączone z innymi rzeczami.

Regulamin sklepu internetowego


Oprócz tego konsument nie może odstąpić od umowy:

  • o świadczeniu usług, jeżeli przedsiębiorca wykonał ją w pełni za zgodą konsumenta, który został przed rozpoczęciem świadczenia poinformowany, że po jego zakończeniu utraci prawo do odstąpienie od umowy – mogą to być np. korepetycje udzielane na Skype,
  • w których cena lub wynagrodzenie osoby świadczącej usługę zależy od wahań na rynku finansowym – przedsiębiorca nie ma na nie wpływu, a mogą się one zmienić przed upływem terminu na odstąpienie,
  • o dostarczenie czasopism, magazynów, dzienników lub innych periodyków (z wyjątkiem umowy o prenumeratę),
  • które zawarte zostały w drodze aukcji publicznej (I nie chodzi tu o aukcje na internetowych portalach aukcyjnych takich jak Allegro czy eBay!),
  • o świadczenie usług hotelarskich, przewozu rzeczy, najmu samochodów, gastronomii, usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli w umowie oznaczono dzień lub okres świadczenia usługi – przykładem będzie zakup biletu na mecz.

Jak widzisz sytuacji, w których konsument nie może odstąpić od umowy jest sporo, ale pewnie nie każda z nich dotyczy Twojego biznesu. Warto jednak wiedzieć, kiedy konsumentom przysługuje prawo do odstąpienie od umowy – wszak również Sprzedającemu zdarza się być konsumentem!

Mam nadzieje, że pomogłem,

Twój Dokrates

P.S. W następnym artykule opowiem więcej o zwrotach płatności za zwrócony towar.

DORA, AI Act, NIS2, i PSR: Jak nowe regulacje zmienią branże FinTech i IT?

Chcesz wiedzieć, co te zmiany oznaczają dla Ciebie i Twojej firmy? Dołącz do naszego bezpłatnego webinaru.

Tomasz Klecor

Partner zarządzający
w kancelarii Legal Geek