Jak zacząć sprzedawać w Internecie – krok po kroku

jak zacząć sprzedawać w sieci

Zawartość

Jeśli zastanawiasz się nad założeniem sklepu internetowego, teraz jest na to najlepszy moment: rynek e-commerce rozwija się szybciej niż kiedykolwiek i nie brakuje na nim rozwiązań oraz narzędzi, które mają na celu ułatwić życie sprzedawcom. Być może nie wiesz od czego zacząć, ale nie martw się – w tym wpisie dowiesz się, o czym musisz pamiętać i od czego zacząć zakładanie e-sklepu.

Co chcesz sprzedawać?

Być może prowadzisz sklep stacjonarny i teraz chcesz po prostu przenieść go do sieci lub masz już pomysł na produkty – w tym wypadku możesz pominąć ten punkt. Jeżeli jednak ta decyzja jest jeszcze przed Tobą, warto zastanowić się, co chciałbyś oferować swoim klientom.

Ciekawym rozwiązaniem wydaje się być dropshipping. Polega on na sprzedawaniu produktów, które wysyłane są do klientów bezpośrednio od producenta lub hurtownika, dzięki czemu możesz uniknąć kosztów magazynowania towarów. W zależności od oprogramowania, z którego zdecydujesz się korzystać w swoim sklepie, dostawcy oferują niejednokrotnie wygodne integracje, dzięki którym nawiązanie takiej współpracy może być stosunkowo łatwe i szybkie.

Pamiętaj jednak, że są produkty, których sprzedaż przez Internet jest nieco bardziej skomplikowana, niż np. ubrań, kosmetyków czy zabawek. Jeśli chciałbyś w swoim e-sklepie oferować towary, które podlegają szczególnym regulacjom, takie jak alkohol czy leki, będziesz musiał wziąć pod uwagę dodatkowe aspekty prawne i logistyczne.

Jak założyć sklep internetowy?

W jaki sposób ogarnąć kwestie techniczne, stworzyć stronę sklepu i zapewnić jej prawidłowe działanie? Możliwości są różne, a decyzja będzie zależała nie tylko od Twojej wiedzy, lecz także od środków finansowych, jakie jesteś w stanie na nie przeznaczyć.

Możesz stworzyć sklep samodzielnie lub skorzystać z pomocy specjalisty, który wykona dla Ciebie taką usługę. Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość większej personalizacji sklepu, ale obsługa oprogramowania dedykowanego może być nieco trudniejsza, a samo przygotowanie zaplecza wymaga poniesienia wysokich kosztów.

Wygodną alternatywą są różnego rodzaju platformy e-commerce. Działają najczęściej w modelu subskrypcji i przeważnie umożliwiają zbudowanie sklepu przy wykorzystaniu szablonów. Największe zalety takiego rozwiązania obejmują:

  • łatwość obsługi poprzez panel sprzedawcy,
  • brak konieczności osobnego opłacania np. hostingu (najczęściej w ramach usługi można zakupić od razu certyfikat SSL, czyli standardowe zabezpieczenie stron internetowych),
  • możliwości integracji z usługami pomocniczymi, takimi jak programy do fakturowania, systemy do nadawania przesyłek czy bramki płatnicze,
  • czas uruchomienia sklepu internetowego, który będzie znacznie krótszy niż w przypadku sklepu tworzonego od zera.

Kolejnym elementem, o który musisz zadbać są dostawy. Klienci cenią sobie możliwość wyboru, a opcja przynajmniej kuriera i automatów paczkowych to bezsprzeczne minimum. Jeśli dopiero zaczynasz działalność, wygodne może być skorzystanie z usług pośredników, którzy w jednym miejscu umożliwiają nadawanie przesyłek za pośrednictwem różnych firm. Niejednokrotnie usługi takie występują w formie wyżej wspomnianych integracji w ramach platform e-commerce.

Jak sprzedawać w Internecie zgodnie z prawem?

Bardzo istotnym elementem w każdym sklepie internetowym jest regulamin. Część sprzedawców traktuje ten aspekt dość pobłażliwie i korzysta ze znalezionych w sieci wzorów, nie zapoznawszy się często nawet z ich treścią. Warto pamiętać, że dobrze napisany regulamin jest nie tylko spełnieniem ciążącego na sprzedawcy obowiązku – ma on także zabezpieczyć Twój biznes i określać warunki umów w taki sposób, aby zminimalizować ryzyko sporu z klientem.

Regulamin jest odzwierciedleniem tego, jak działa Twój sklep. Nie kopiuj więc dokumentów udostępnianych na innych stronach. Ryzykujesz nie tylko niedopasowaną do Twojej działalności treścią – taka praktyka stanowi przede wszystkim naruszenie praw autorskich. Nie masz też pewności, że ktoś nie zastosował w nim niedozwolonych klauzul umownych, za które groziłyby Ci kary finansowe.

Zapewne chciałbyś oferować w swoim sklepie różne możliwości zapłaty za zamówienie: szybkie przelewy, BLIK czy płatności kartą są dzisiaj standardem. Wprowadzenie takich możliwości wymaga skorzystania z usług zewnętrznych operatorów, którzy sprawdzają sklep i dostępne w nim dokumenty przed uruchomieniem płatności – regulamin jest jednym z tych elementów, bez których nie uzyskasz pozytywnej weryfikacji.

Prowadząc sklep internetowy ciążą na Tobie także obowiązki wynikające z RODO: jako administrator danych osobowych powinieneś przede wszystkim zadbać o ich odpowiednie zabezpieczenie techniczne i organizacyjne. Wspomniany wcześniej certyfikat SSL, oprogramowanie antywirusowe czy zabezpieczenie hasłem urządzeń, na których przetwarzasz dane to przykłady minimalnych środków, które w swojej działalności powinieneś wdrożyć.

RODO stawia także pewne wymogi formalne, przede wszystkim prowadzenie odpowiedniej dokumentacji wewnętrznej (w tym m.in. przeprowadzenie analizy ryzyka czy posiadanie stosownej polityki ochrony danych) oraz zewnętrznej, czyli np. polityki prywatności, w której poinformujesz klientów i inne osoby odwiedzające sklep o przetwarzaniu ich danych, spełniając tym samym obowiązek informacyjny wynikający z RODO.

Regulamin sklepu i Polityka prywatności to absolutne must-have w każdym e-sklepie.

Idealnym rozwiązaniem w tym obszarze może być dostępny w Kreatorze Legal Geek Pakiet E-sprzedawcy. Znajdziesz w nim regulamin, politykę prywatności oraz wzory dokumentacji wewnętrznej RODO, czyli zestaw niezbędny w każdym e-sklepie! Dzięki usłudze abonamentowej masz pewność, że jeśli zmienią się przepisy, które mają wpływ na treść dokumentów, powiadomimy Cię o tym i udostępnimy ich zaktualizowane wersje.

Pakiet e-sprzedawcy

Jak przetrwać na rynku e-commerce?

Wraz z rozwojem e-handlu rośnie również konkurencja. Założenie sklepu internetowego to jedynie początek drogi: aby przyciągnąć klientów i generować zyski, trzeba zadbać o jego prawidłowe i efektywne funkcjonowanie.

Kluczowym elementem jest marketing, w którym zawiera się także promocja Twojego biznesu. Sklepów internetowych jest dziś bardzo dużo i jeśli nie zadbasz o to, aby klienci zauważyli właśnie Twój, dotychczasowe wysiłki nie przyniosą rezultatów. Zastanów się, do jakiej grupy docelowej chcesz trafić i wybierz odpowiedni kanał komunikacji. Platformy społecznościowe, blogi, reklamy w wyszukiwarkach – możliwości jest bardzo wiele.

Niezwykle ważne jest także śledzenie aktualnych przepisów. W ostatnim czasie zmian w prawie e-commerce nie brakowało, a spora część e-sklepów nie dostosowała się do nowych wymogów na czas. Jeśli nie będziesz świadomy, jakie obowiązki ciążą na Tobie w związku z prowadzonym biznesem, istnieje ryzyko ich niedopełnienia, a co za tym idzie – konieczności poniesienia realnych konsekwencji. O najważniejszych w ostatnim czasie zmianach w prawie e-commerce przeczytasz tutaj.

Podsumowując…

Prawdą jest, że prowadzenie sklepu internetowego jest dziś łatwiejsze niż kiedykolwiek. Nie oznacza to jednak, że taka działalność nie wymaga wiedzy i wysiłku. Odpowiednie przygotowanie i korzystanie z profesjonalnych usług minimalizują ryzyko pojawienia się trudności 😉

DORA, AI Act, NIS2, i PSR: Jak nowe regulacje zmienią branże FinTech i IT?

Chcesz wiedzieć, co te zmiany oznaczają dla Ciebie i Twojej firmy? Dołącz do naszego bezpłatnego webinaru.

Tomasz Klecor

Partner zarządzający
w kancelarii Legal Geek