W Chinach znaki towarowe rejestruje się według zasady „kto pierwszy, ten lepszy”. Oznacza to, poza kilkoma wyjątkami, że pierwsza osoba wnosząca o nadanie ochrony znaku towarowego otrzyma ją. Wyobraźmy sobie, że jesteśmy właścicielem firmy XYZ, która zajmuje się wytwarzaniem butów. Od trzech lat nasza firma produkuje buty w Chinach. Możliwa i bardzo prawdopodobna jest sytuacja, że ktoś podejmie próbę rejestracji znaku towarowego XYZ bezpośrednio w Chinach. Wniosek zapewne zostanie rozpatrzony pozytywnie, a wnioskodawca nabędzie prawo własności intelektualnej do znaku i będzie mógł legalnie powstrzymywać eksport naszych butów poza granice Chin, ponieważ są one opatrzone jego znakiem towarowym.
8 powodów, dla których warto zastrzec swój znak towarowy w Chinach:
- Towary twojej marki są produkowane w Chinach i nie chcesz, aby zostały skonfiskowane za naruszenie znaku towarowego.
W myśl zasady „kto pierwszy, ten lepszy”, jeżeli nie zastrzeżesz swojego logo, prawdopodobnie zrobi to ktoś inny. Odbywa się to w ten sposób. Podmiot, który próbuje przywłaszczyć sobie znak towarowy zagranicznego przedsiębiorstwa produkującego towary w Chinach, najpierw rejestruje ten znak jako swój, po czym zmusza to przedsiębiorstwo do wykupienia własnych produktów pod groźbą konfiskaty za naruszenie prawa do znaku towarowego. Nawet jeżeli zajmujesz się w Chinach jedynie produkcją, a sprzedajesz za granicą, to jeżeli nie zarejestrujesz znaku towarowego znajdującego się na produkcie, ryzykujesz utratę znaku na rzecz kogoś innego, a co za tym idzie, tracisz możliwość produkowania towaru z tym logo w Chinach.
- Nie chcesz, aby towary opatrzone skradzionym twoim logo były sprzedawane przez witryny e-commerce.
Zarejestrowanie znaku towarowego w Europie czy Stanach Zjednoczonych powinno wystarczyć, aby wnioskować o usunięcie produktu z zagranicznych platform e-commerce typu Alibaba. Jednak aby wnieść o zablokowanie sprzedaży takich towarów z chińskich stron e-commerce, jak Taobao czy 1688.com, właściwie niezbędne jest posiadanie znaku towarowego zarejestrowanego w Chinach. Nawet jeśli złożenie wniosku o zablokowanie sprzedaży nie jest obowiązkowe, to gdy posiadasz zarejestrowany znak towarowy, reakcja witryny będzie szybsza i bardziej sprawna. A przecież nie chcesz marnować swojego czasu, kłócąc się z przedstawicielami obsługi klienta DHgate czy Aliexpress. Nie chcesz ponosić ryzyka, że ktoś będzie sprzedawał produkty z twoim logo na całym świecie (lub nawet tylko w Chinach).
- Chcesz zawrzeć umowę licencyjną z chińskim dystrybutorem.
Jeżeli planujesz objąć swoje towary licencją i będą one sprzedawane przez dystrybutora w Chinach pod taką samą marką, musisz koniecznie być właścicielem tej marki w Chinach. Uczciwy chiński dystrybutor będzie naciskał, abyś najpierw zastrzegł swój znak towarowy. Za to ten o mniej czystych intencjach zrobi to na własne konto, bez powiadamiania cię o tym.
- Chcesz sprzedawać towary w Chinach.
Jeśli sprzedajesz produkty swojej marki w Chinach, a nie zastrzegłeś znaku towarowego, możesz być pewien niemal na 100%, że ktoś zarejestruje twój znak, po czym zaskarży cię o naruszenie praw autorskich. W Chinach nie uznają prawa zwyczajowego do znaków towarowych oraz mają niewielkie pojęcie na temat powszechnie znanych marek. Koniecznie zarejestruj swój znak towarowy, przy czym pamiętaj, aby zrobić to także w chińskiej wersji językowej.
- Chcesz, aby sfałszowane towary były konfiskowane przez Chińską Izbę Celną.Zagraniczne znaki towarowe,z kilkoma drobnymi wyjątkami, nie mają znaczenia w Chinach i są dla Chińskiej Izby Celnej zupełnie nieistotne. Czy Izba Celna albo Straż Graniczna Stanów Zjednoczonych przejęłyby towary oznaczone chińskim znakiem towarowym? Na pewno nie. Analogicznie, żeby Chińska Izba Celna konfiskowała towary opatrzone przywłaszczonym logo, trzeba najpierw zarejestrować swój znak w chińskim urzędzie, a potem w Izbie Celnej.
- Chcesz wnieść w Chinach pozew przeciwko notorycznym fałszerzom.
Nie masz żadnych praw do znaku towarowego w Chinach, dopóki go tam nie zarejestrujesz. A próbując w takiej sytuacji skarżyć o naruszenie praw autorskich, nic przed chińskim sądem nie uzyskasz. Byłbyś zaskoczony (albo i nie), jak często zdarza się, że chińscy prawnicy specjalizujący się w prawie autorskim są proszeni o zaskarżenie chińskiej firmy o naruszenie praw autorskich, po czym odkrywają, że firma, którą reprezentują, nie ma zarejestrowanych w Chinach żadnych znaków towarowych, czyli brak podstaw, aby orzec popełnienie takiego przestępstwa.
- Obecnie nie zajmujesz się sprzedażą w Chinach, ale nie wykluczasz tego w przyszłości.
Wiadomo, że Chiny to największy rynek świata, z ogromną siłą nabywczą i szybko powiększającą się liczbą konsumentów wyższej klasy. Mało która firma mogłaby stwierdzić, że nawet w przyszłości jest absolutnie niezainteresowana sprzedażą dla Chin.
- Chcesz, żeby twoja firma była bardziej atrakcyjna na rynku akcji.
Akcje przedsiębiorstwa, które dopięło na ostatni guzik formalności związane z własnością intelektualną, będą zawsze atrakcyjniejsze od tych, które tego nie zrobiły. Warto więc tego dokonać także po to, aby podwyższyć swoją wartość w oczach inwestorów.
Artykuł partnerski został przygotowany przez Dominika Błędzkiego założyciela portalu ChinskiRaport.pl specjalizującego się w weryfikacji chińskich firm.
Wszelkie pytania związane z rejestracją znaków towarowych w Chinach można kierować pod: logo@chinskiraport.pl