Sprzedawca w internecie będzie miał różne obowiązki w zależności od wybranego modelu sprzedaży. Inne prawa będą też mieli jego klienci. Na jaki model sprzedaży zdecydować się uruchamiając swój e-sklep? Czym różni się w e-commerce model klasyczny od modelu ofertowego? Jakie są ich zalety i wady? Wyjaśniamy w trzech krótkich punktach.
Na czym polegają model klasyczny i ofertowy?
W modelu klasycznym umowa sprzedaży jest zawierana w momencie złożenia zamówienia przez kupującego. Ten moment decyduje o najważniejszych elementach dokonywanej transakcji.
Natomiast w modelu ofertowym umowa sprzedaży jest zawierana dopiero w momencie przyjęcia zamówienia przez sprzedawcę. To bardzo istotne. Wiele rzeczy (np. dostępność towaru lub jego ostateczna cena) może zmienić się w czasie pomiędzy złożeniem zamówienia a przyjęciem go przez sprzedawcę. Warto o tym wcześniej poinformować klientów.
Czy mogę zmienić warunki umowy?
Model klasyczny nie pozwala na zmianę przez sprzedawcę warunków umowy sprzedaży po złożeniu zamówienia (czyli np. ceny czy terminu realizacji zamówienia). A więc to, co zobaczył kupujący i na co się zdecydował, wiąże sprzedawcę. Dla odmiany w modelu ofertowym sprzedawca może zaproponować kupującemu inne warunki niż te określone na stronie. Istnieje więc możliwość skorygowania błędów np. w cenie towaru na stronie.
Dla kogo model klasyczny, a dla kogo ofertowy?
Model klasyczny w e-commerce wykorzystują przede wszystkim sklepy, które potwierdzają otrzymanie zamówienia w sposób zautomatyzowany. Całość procesu przebiega w zasadzie bez udziału człowieka po stronie sprzedawcy.
Model ofertowy stosują sprzedawcy, który weryfikują złożone zamówienia przed ich przyjęciem. Wykorzystywany jest też w sklepach, w których sprzedawane są drogie towary, gdy ewentualna pomyłka w podanej na stronie cenie może sprzedawcę sporo kosztować. Model ofertowy popularny jest też wśród sklepów, które nie mają towaru w magazynie i czas realizacji zamówienia może się okazać dłuższy niż ten podany na stronie.
Pamiętaj, aby model, na który się zdecydujesz był odwzorowany w regulaminie Twojego sklepu! To bardzo ważne! Jeżeli skorzystasz z Kreatora Legal Geek, stworzysz regulamin sklepu w modelu klasycznym zaledwie w kilka minut! Dodatkowo w pakiecie otrzymasz politykę prywatności RODO i cookies niezbędną, jeżeli sprzedajesz w Sieci.