3 różnice między modelem klasycznym i modelem ofertowym w e-commerce

Zawartość

Sprzedawca w internecie będzie miał różne obowiązki w zależności od wybranego modelu sprzedaży. Inne prawa będą też mieli jego klienci. Na jaki model sprzedaży zdecydować się uruchamiając swój e-sklep? Czym różni się w e-commerce model klasyczny od modelu ofertowego? Jakie są ich zalety i wady? Wyjaśniamy w trzech krótkich punktach.

Na czym polegają model klasyczny i ofertowy?

W modelu klasycznym umowa sprzedaży jest zawierana w momencie złożenia zamówienia przez kupującego. Ten moment decyduje o najważniejszych elementach dokonywanej transakcji.

Natomiast w modelu ofertowym umowa sprzedaży jest zawierana dopiero w momencie przyjęcia zamówienia przez sprzedawcę. To bardzo istotne. Wiele rzeczy (np. dostępność towaru lub jego ostateczna cena) może zmienić się w czasie pomiędzy złożeniem zamówienia a przyjęciem go przez sprzedawcę. Warto o tym wcześniej poinformować klientów.

Regulamin sklepu internetowego

Czy mogę zmienić warunki umowy?

Model klasyczny nie pozwala na zmianę przez sprzedawcę warunków umowy sprzedaży po złożeniu zamówienia (czyli np. ceny czy terminu realizacji zamówienia). A więc to, co zobaczył kupujący i na co się zdecydował, wiąże sprzedawcę. Dla odmiany w modelu ofertowym sprzedawca może zaproponować kupującemu inne warunki niż te określone na stronie. Istnieje więc możliwość skorygowania błędów np. w cenie towaru na stronie.

Dla kogo model klasyczny, a dla kogo ofertowy?

Model klasyczny w e-commerce wykorzystują przede wszystkim sklepy, które potwierdzają otrzymanie zamówienia w sposób zautomatyzowany. Całość procesu przebiega w zasadzie bez udziału człowieka po stronie sprzedawcy.

Model ofertowy stosują sprzedawcy, który weryfikują złożone zamówienia przed ich przyjęciem. Wykorzystywany jest też w sklepach, w których sprzedawane są drogie towary, gdy ewentualna pomyłka w podanej na stronie cenie może sprzedawcę sporo kosztować. Model ofertowy popularny jest też wśród sklepów, które nie mają towaru w magazynie i czas realizacji zamówienia może się okazać dłuższy niż ten podany na stronie.

Pamiętaj, aby model, na który się zdecydujesz był odwzorowany w regulaminie Twojego sklepu! To bardzo ważne! Jeżeli skorzystasz z Kreatora Legal Geek, stworzysz regulamin sklepu w modelu klasycznym zaledwie w kilka minut! Dodatkowo w pakiecie otrzymasz politykę prywatności RODO i cookies niezbędną, jeżeli sprzedajesz w Sieci.

DORA, AI Act, NIS2, i PSR: Jak nowe regulacje zmienią branże FinTech i IT?

Chcesz wiedzieć, co te zmiany oznaczają dla Ciebie i Twojej firmy? Dołącz do naszego bezpłatnego webinaru.

Tomasz Klecor

Partner zarządzający
w kancelarii Legal Geek