Kiedy nie muszę przyjąć zwracanego towaru: towary nieprefabrykowane

Zawartość

Zwroty w sklepie internetowym to bolączka wielu sprzedawców. Prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość jest z jednej strony uprawnieniem konsumenta, którego sprzedawca nie może go pozbawić – z drugiej jednak przepisy przewidują pewne wyjątki, w których sprzedawca nie jest zobowiązany do przyjęcia zwrotu. W dzisiejszym wpisie skupimy się na temacie jednego z takich ustawowych wyjątków, kiedy umowa sprzedaży dotyczy rzeczy nieprefabrykowanej, wyprodukowanej według specyfikacji konsumenta lub służącej zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb.

Popularnym przykładem takich rzeczy mogą być personalizowane gadżety, na których sprzedawca umieszcza dostarczony przez kupującego napis czy grafikę, czyli np. kubki, koszulki czy kalendarze. Gdyby sprzedawca przyjął zwrot takiego towaru, znalezienie na niego innego kupca byłoby bardzo trudne, a czasem wręcz niemożliwe. Z tego właśnie względu ustawodawca zdecydował się wyłączyć możliwość odstąpienia od umowy sprzedaży takich rzeczy.

Innym przykładem mogą być liny żeglarskie, których kupowana długość jest każdorazowo wskazywana przez klienta. Nie chodzi tutaj jednak o sytuacje, kiedy występują pewne standardowe wymiary, wynikające z zapotrzebowania na liny określonej długości lub gdy zamówienie obejmie linę na tyle długą, że w przypadku ewentualnego zwrotu możliwa byłaby jej kolejna sprzedaż, np. w mniejszych kawałkach. Wówczas odstąpienie od umowy najlepiej byłoby uwzględnić.

Analogicznie będzie wyglądać sytuacja, kiedy przedmiotem umowy sprzedaży są przewody czy kable wykonywane na indywidualne zamówienie. Tutaj nawet w sytuacji, kiedy długość kabla miałaby być standardowa, w grę wchodzą jeszcze inne cechy produktu, jak np. oplot czy wtyki. Wówczas powinno się zastosować analogiczne podejście, jak w opisanym już przypadku lin. Jeśli mimo dostosowania produktu do wskazanych przez kupującego parametrów jest on dosyć standardowy i znalezienie innego chętnego na jego zakup nie byłoby trudne, najbezpieczniej byłoby uwzględnić odstąpienie od umowy. Jeżeli natomiast wybrana przez kupującego kombinacja byłaby na tyle unikatowa, że małe jest prawdopodobieństwo ponownej sprzedaży produktu, prawo do odstąpienia nie będzie przysługiwało takiemu klientowi.

Ocena każdego przypadku i tego, czy przy konkretnym zakupie można nie uwzględnić odstąpienia od umowy, powinna być zawsze dokonywana indywidualnie, czego dowodzą opisane powyżej przykłady. Decyzję o uwzględnieniu odstąpienia od umowy lub też jego braku warto więc podejmować rozważnie.

DORA, AI Act, NIS2, i PSR: Jak nowe regulacje zmienią branże FinTech i IT?

Chcesz wiedzieć, co te zmiany oznaczają dla Ciebie i Twojej firmy? Dołącz do naszego bezpłatnego webinaru.

Tomasz Klecor

Partner zarządzający
w kancelarii Legal Geek