Jak napisać regulamin sklepu internetowego – cz. 1

Zawartość

Cześć! To znowu ja, Dokrates!

Wiem, że wielu z Was, moich Czytelników, prowadzi swój sklep internetowy. Część z Was pewnie dopiero planuje taki założyć. Jako Wasz przewodnik po świecie e-biznesu staram się sukcesywnie przybliżać Wam tajniki e-commerce i pomagać w bezproblemowym prowadzeniu działalności. Dzisiaj chcę opowiedzieć Wam o jednym z podstawowych elementów niezbędnych w każdym sklepie internetowym, czyli o regulaminie sklepu internetowego.

Obowiązek posiadania regulaminu wynika z ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, i to tą ustawą zajmiemy się w dzisiejszym wpisie. Zgodnie z jej postanowieniami jesteś zobowiązany przedstawić regulamin klientom bezpłatnie, przed zawarciem umowy.

Regulamin sklepu internetowego

Co powinno znaleźć się w regulaminie?

W związku z prowadzoną przez Ciebie działalnością ciąży na Tobie szereg obowiązków informacyjnych. Właściwie napisany regulamin będzie zawierał wszystkie wymagane elementy. Są to przede wszystkim adresy elektroniczne Twojego sklepu, imię, nazwisko albo nazwa lub firma oraz siedziba i adres. Nie zapominaj także o poinformowaniu o swoim NIPie oraz o organie, który zarejestrował Twoją działalność w odpowiednim rejestrze. W zależności od tego, pod jaką formą prawną prowadzisz swój sklep, różnić będzie się zakres danych, które zobowiązany jesteś podać w regulaminie.

Powinieneś umieścić w nim również niezbędne informacje dotyczące świadczonych przez siebie usług, w tym ich rodzaje, zakres i warunki ich świadczenia, a także wymagania techniczne niezbędne do skorzystania z nich. Jeżeli kierujesz swoją ofertę wyłącznie do podmiotów będącymi konsumentami, rodzaj i zakres usług świadczonych w ramach typowego sklepu internetowego obejmuje przede wszystkim umożliwienie składania zamówień na towary, które oferujesz w ramach sklepu. Jeśli prawidłowe wyświetlanie Twojej strony internetowej wymaga korzystania z przeglądarki obsługującej JavaScript, to jest to jedna z informacji, którą powinieneś zamieścić w sekcji regulaminu dotyczącej wymagań technicznych.

Kolejne elementy, które należy zawrzeć w regulaminie, to warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną oraz informacje o ewentualnym postępowaniu reklamacyjnym, w którym sprecyzujesz, w jaki sposób klienci mogą zgłaszać nieprawidłowości. Zastanów się też, jakie umowy zawiera z Tobą użytkownik. Czy oferujesz możliwość prowadzenia konta użytkownika? Jeśli tak – jest to właśnie jedna z umów o świadczenie usług drogą elektroniczną, powinieneś zatem uregulować warunki jej dotyczące.

Ustawa o prawach konsumenta

Jeśli kierujesz swoje usługi nie tylko do innych przedsiębiorców, ale także do konsumentów, to na treść Twojego regulaminu wpływ będzie miał jeszcze jeden, bardzo ważny akt prawny – ustawa o prawach konsumenta. O tym jednak opowiem Ci w kolejnym wpisie, który wkrótce pojawi się na moim blogu. Jeżeli potrzebujesz dobrego regulaminu już teraz, możesz skorzystać z mojej pomocy. Wykreowanie zgodnego z przepisami dokumentu zajmie Ci jedynie kilka chwil!

Na dziś to już jednak wszystko. Mam nadzieję, że pomogłem. Jeżeli jednak jesteś ciekawy części 2 tego artykułu, znajdziesz go tutaj.

Twój Dokrates

DORA, AI Act, NIS2, i PSR: Jak nowe regulacje zmienią branże FinTech i IT?

Chcesz wiedzieć, co te zmiany oznaczają dla Ciebie i Twojej firmy? Dołącz do naszego bezpłatnego webinaru.

Tomasz Klecor

Partner zarządzający
w kancelarii Legal Geek