Jak założyć sklep internetowy zgodny z prawnym UX? – pierwsze kroki

Zawartość

Cześć!

To ja, Dokrates, twój przewodnik przez prawne zawiłości działalności w sieci.

Tym razem pokrótce powiem Ci jak założyć i skonstruować sklep internetowy zgodny z prawem. Przedstawię Twoje obowiązki jako Sprzedawcy, podpowiem jak należy skonstruować ścieżkę zakupową, a także wytłumaczę o co chodzi z ciasteczkami.

A więc zakładasz sklep internetowy?

Założenie sklepu internetowego wymaga podjęcia wielu ważnych decyzji, m.in. takich jak wybór odpowiedniej domeny, firmy, która taki sklep stworzy lub platformy, na której sklep będzie funkcjonował, a także operatora płatności oraz firmy kurierskiej. Mogłoby się wydawać, że po załatwieniu tych wszystkich kwestii zostaje już tylko wprowadzenie opisu i zdjęć produktów do sklepu i już można zacząć sprzedawać – niestety, nie do końca. Pozostają jeszcze bardzo ważne kwestie prawne związane z prowadzeniem sprzedaży na odległość.

Sprzedaż na odległość i co dalej?

Jak pewnie wiesz, sprzedaż w Internecie jest dokonywana na odległość. Możesz jednak nie wiedzieć, że taki rodzaj sprzedaży wiąże się z dodatkowymi obowiązkami nałożonymi na Ciebie jako przedsiębiorcę. Są to tak zwane obowiązki informacyjne, które wynikają z ustawy o prawach konsumenta – ustawa dokładnie określa, jakie informacje musisz przedstawić konsumentom oraz w jakim momencie musisz to zrobić. Większość z tych obowiązków można spełnić za pomocą dobrze napisanego regulaminu sklepu internetowego, wolnego od klauzul niedozwolonych. Taki regulamin mogę stworzyć specjalnie dla Ciebie!

Regulamin sklepu internetowego

Jak wygląda zgodna z prawem ścieżka zakupowa?

Na etapie tworzenia sklepu musisz podjąć decyzje dotyczące jego budowy, sposobu w jaki konsumenci będą dokonywać zakupów. Nie jest to tylko kwestia użytkowa, ale też prawna (można powiedzieć, że to taki prawny User Experience). Czego unikać przy tworzeniu ścieżki zakupowej, abyś nie naraził się konsumentom, a w konsekwencji Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów? Przede wszystkim:

  • Zwróć uwagę na treść przycisku do składania zamówienia. Nie może być na nim napisane „Zamawiam”. Dopuszczalne treści ma na przycisku to: „Kup”, „Kup teraz”, „Zamów z obowiązkiem dopłaty”.
  • Jeśli chcesz uzyskać zgodę marketingową podczas składania zamówienia, nie możesz łączyć ją ze zgodą potwierdzającą zamówienie! Zgoda marketingowa nie może być też domyślnie zaznaczona.
  • Aby dokonać zakupów w Twoim sklepie konsument powinien wyrazić zgodę na treść regulaminu– taka zgoda również nie może być domyślnie zaznaczona.
  • Jeśli w Twoim sklepie jest możliwość lub konieczność założenia konta użytkownika będziesz potrzebował dla niego regulaminu, ponieważ takie konto to usługa świadczona drogą elektroniczną. W przypadku skorzystania z Kreatora taki regulamin kreowany jest automatycznie wraz z regulaminem sklepu. Regulamin konta użytkownik musi zaakceptować tylko raz, w momencie jego założenia.


Czym są pliki cookies i czy trzeba posiadać politykę prywatności?  

Na pewno słyszałeś o polityce prywatności i plikach cookies – informacja o „ciasteczkach” pojawia się na każdej z nowo otwieranych stron. Wynika to z przepisów ustawy prawo telekomunikacyjne, która nakłada na administratora strony obowiązek poinformowania o wykorzystywaniu plików cookies.

Sama polityka prywatności nie jest dokumentem obowiązkowym, ale już informacje na temat zakresu i celu zbierania „ciasteczek” tak. Polityka prywatności pomaga zebrać w jednym miejscu informacje dotyczące danych osobowych (cel ich zbierania czy informacje na temat administratora danych). Nie wiesz jak napisać politykę prywatności? Ją również mogę dla ciebie wykreować!

Polityka prywatności RODO i cookies

Podsumowanie

Jak mogłeś zauważyć, założenie sklepu internetowego to skomplikowany proces, który wymaga wielu miesięcy przygotowań, także na gruncie prawnym. Ale nie martw się, będę ci towarzyszył w tej niełatwej podróży i służył radą. Tym artykułem dopiero wprowadzam Cię do tematu tworzenia sklepów internetowych zgodnie z prawnym User Experience. W kolejnych artykułach rozwiniemy ten temat – będziesz mógł przeczytać między innymi o tym, co powinno znaleźć się w regulaminie sklepu, kiedy klient może odstąpić od umowy i jak wygląda od strony prawnej kwestia zwrotu towaru.

Jeśli chcesz być na bieżąco z nowościami na naszym blogu niezmiennie zachęcam do polubienia mojego profilu na Facebooku.

Mam nadzieje, że pomogłem.

Twój Dokrates

DORA, AI Act, NIS2, i PSR: Jak nowe regulacje zmienią branże FinTech i IT?

Chcesz wiedzieć, co te zmiany oznaczają dla Ciebie i Twojej firmy? Dołącz do naszego bezpłatnego webinaru.

Tomasz Klecor

Partner zarządzający
w kancelarii Legal Geek