Prawo odstąpienia od umowy. Część I Wprowadzenie

Zawartość

Cześć, to ja Dokrates!

Na pewno podczas dokonywania zakupów przez Internet spotkałeś się z terminem „prawo odstąpienia od umowy” i być może korzystałeś z niego jako konsument. Jak jednak wygląda sprawa odstąpień od umowy z punktu widzenia sprzedawcy?

W kolejnych trzech artykułach opowiem ci o prawie odstąpienia od umowy, wyjątkach, w których nie obowiązuje oraz sposobach zwrotu płatności.

Regulamin sklepu internetowego

Odstąpienie od umowy – co to takiego?

Sprzedając bądź kupując towar za pośrednictwem Internetu dokonujemy zawarcia umowy na odległość. Jako że konsument nie ma możliwości wcześniejszego fizycznego zapoznania się z produktem musi liczyć na uczciwość sprzedającego co do jakości czy oryginalności produktu. Żeby uniknąć nadużyć i ochronić kupujących przed ewentualnymi oszustwami, przysługuje im prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość.

Kiedy konsument może odstąpić od umowy?

Na odstąpienie od umowy konsument ma 14 dni (kalendarzowych, nie roboczych) liczonych od momentu:

  • przekazania mu zamówionych rzeczy (najbardziej powszechne, dotyczy większości umów zawieranych w sklepach internetowych),
  • zawarcia umowy (w przypadku umów innych niż te których dotyczy pierwszy punkt).

Należy jednak pamiętać, że termin 14 dni to czas na złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy, np. poprzez formularz na stronie sklepu lub mailowo, a nie na odesłanie towaru!

Po upływie ustawowych 14 dni konsument nie może już skorzystać z prawa odstąpienia od umowy. Jeśli jednak ma jakieś obiekcje co do towaru może go zwrócić ponosząc wszystkie koszty bądź dochodzić swoich racji na podstawie rękojmi bądź gwarancji.

Odesłanie towaru – kto ponosi koszty?

Kolejnym krokiem po złożeniu oświadczenia jest odesłanie towaru. Co do samej wysyłki zwrotnej, koszt ponosi konsument (istnieją od tego wyjątki, o których opowiem w artykule o zwrocie płatności). Sprzedawca ma obowiązek zwrócić klientowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty wysyłki zamówienia do klienta, ale tylko do wysokości najtańszej oferowanej opcji dostawy.

O co chodzi? Przedstawię to na przykładzie – jeżeli w sklepie oferujesz wysyłkę towaru za pośrednictwem Poczty i paczkomatów, a klient wybrał drugą opcje, droższą, to jako sprzedawca masz obowiązek zwrócić mu tylko tyle, ile zapłaciłby wybierając  przesyłkę pocztową (a więc najtańszą z możliwości).

Podsumowanie
Prawo do odstąpienia od umowy to jedno z fundamentalnych praw, które przysługują konsumentom kupującym przez Internet. Istnieją jednak sytuacje, w których nie ma ono zastosowania. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o wyjątkach, w których konsument nie może odstąpić od umowy wypatruj mojego kolejnego artykułu.

Na razie to tyle ode mnie. Mam nadzieje, że pomogłem.

Twój Dokrates