„To za to trzeba zapłacić?” – Konsument nie wiedział więc umowy nie ma

Zawartość

Drodzy czytelnicy, dzisiaj kolejny wpis z cyklu „Nawet na odległość z konsumentem nie ma żartów” – dotyczy nowego, bardzo istotnego, obowiązku nałożonego na przedsiębiorców.

O co chodzi?

Nowa ustawa o prawach konsumenta wymaga od przedsiębiorcy, aby konsument w momencie składania zamówienia wyraźnie potwierdził, że wie, że jego zamówienie wiąże się z obowiązkiem zapłaty.

Jak to zrobić?

Ustawodawca precyzuje, że w przypadku gdy do złożenia zamówienia używa się przycisku lub podobnej funkcji muszą zostać one oznaczone w łatwy i czytelny dla konsumenta sposób. Jako przykład podane jest sformułowanie „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”. Ustawodawca dopuszcza inną treść, ale musi ona być równoważna i jednoznaczna.

Jeśli nie chcecie umieszczać na przycisku treści „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” proponuję Wam inne rozwiązania.

Co zamiast „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”?

Zakładając, że wraz z ustawodawcą, uznajemy konsumenta za istotę rozumną, umieszczenie słowa „kupuję” na przycisku będzie według mnie całkowicie wystarczające. Słownik języka polskiego PWN podaje definicję tego słowa jako:
„kupować – nabyć coś za pewną sumę pieniędzy.”
Z definicji jednoznacznie wynika, że aby coś kupić trzeba zapłacić pewną sumę pieniędzy także słowo to jest równoważne z komunikatem podanym przez ustawodawcę, a także jednoznaczne – nie można przecież kupić czegoś bez zapłaty.

Bądźcie ostrożni umieszczając na buttonie słowo „zamawiam” ponieważ samo zamówienie towaru czy usługi nie jest jednoznaczne z tym, że trzeba za nie zapłacić. Jeśli chcecie jednak umieścić to słowo proponuję dorzucić do niego np. słowa „i zapłacę” czyli będziemy mieli „zamawiam i zapłacę„.

Czyli możecie na przycisku użyć:

  1. Zamawiam i zapłacę
  2. Kupuję i płacę
  3. Kupuję
  4. Płacę

Klikając przycisk właściwie opisany konsument potwierdza, że wie, iż jego działania pociągają za sobą obowiązek zapłaty. Pamiętajcie, że w ustawie mowa jest o momencie składania zamówienia więc nie można poinformować konsumenta o obowiązku zapłaty np. w kolejnym oknie po kliknięciu przycisku zamawiam.

Dlaczego warto to zrobić?

Jeśli nie spełnicie wymogów, o których pisałam powyżej umowa nie zostaje zawarta czyli np. nie możecie domagać się kupienia produktu mimo tego, że konsument teoretycznie kupił produkt klikając źle opisany przycisk.

Powyższe informacje wynikają w art. 17 ust. 2,3,4 nowej ustawy o prawach konsumenta. Natomiast wszelkie wątpliwości dotyczące przycisków „kup”, „kup teraz”, „płacę” – rozwiała Komisja Europejska w wytycznych dotyczących prawidłowego stosowania dyrektywy konsumenckiej.

Grafika – chłopak pochodzi ze strony https://vectorcharacters.net.

DORA, AI Act, NIS2, i PSR: Jak nowe regulacje zmienią branże FinTech i IT?

Chcesz wiedzieć, co te zmiany oznaczają dla Ciebie i Twojej firmy? Dołącz do naszego bezpłatnego webinaru.

Tomasz Klecor

Partner zarządzający
w kancelarii Legal Geek