„Ustawa o Prawach Konsumenta. Umowy zawierane przez Internet” – recenzja.

Zawartość

Stali czytelnicy bloga zapewne wiedzą, że prawa konsumenta to temat będący przedmiotem zainteresowań Legal Geeka dlatego też Legal Geek z zainteresowaniem przeczytał wydany przez PWN praktyczny komentarz do nowej ustawy o prawach konsumenta pt. „Ustawa o Prawach Konsumenta. Umowy zawierane przez Internet” autorstwa Aleksandry Płucienik, Michała Kluski oraz Grzegorza Wanio. W związku z tym dzisiaj coś zupełnie nowego na blogu – recenzja książki.

Książka pwn

Dla kogo?

Książkę polecam przede wszystkim osobom:

– prowadzącym sklepy internetowe,

– świadczącym odpłatne usługi przez Internet,

– dostarczającym treści cyfrowe.

Dlaczego warto?

  1. Książkę polecam przede wszystkim ze względu na wysoką wartość merytoryczną co widać zwłaszcza przy trudniejszych zagadnieniach, które wymagają wgryzienia się w ustawę. Mam tu na myśli np. kwestię wyłączenia prawa odstąpienia od umowy przy aukcji publicznej – niektórzy widząc słowo aukcja, nie zgłębiając ustawowej definicji tego pojęcia, stwierdzali od razu, że chodzi o aukcje na Allegro, co nie jest zgodne z prawdą.
  2. Czytając książkę dowiecie się wielu praktycznych rzeczy, które przydadzą się Wam podczas prowadzenia działalności, m.in.tego:
    – jak liczyć terminy przy odstąpieniu od umowy,
    – jakie są zasady ponoszenia odpowiedzialności za wysyłany towar oraz
    – jakie są Wasze prawa i obowiązki podczas kontroli UOKiK.
    W książce znajduje się sporo przykładów, które pozwolą Wam lepiej zrozumieć poruszane zagadnienia, a także wybrane niedozwolone klauzule, których należy unikać.
  3. W książce jest, zawarte w formie tabeli, zestawienie najczęściej popełnianych przez przedsiębiorców błędów przy odstąpieniu od umowy, w którym znajdują się także wskazówki co możecie zrobić w danym zakresie np. w kwestii dołączania paragonu przy zwrocie towaru. Wydaje mi się, że właśnie przy odstąpieniu od umowy przedsiębiorcy popełniają najwięcej błędów dlatego też zebranie tych błędów w jedną tabelę jest bardzo dobrym pomysłem.
  4. Na uwagę zasługuje także układ książki – na początku każdego rozdziału jest informacja czego się z niego dowiecie, a następnie zebrane są przepisy na dany temat. Takie zebranie przepisów ułatwi Wam szybkie znalezienie podstaw prawnych danej sprawy – w ustawie nieraz są one porozrzucane w różnych miejscach.

Co można by zmienić?

  1. Według mnie w książce brakuje rozwinięcia na temat poszczególnych obowiązków informacyjnych przedsiębiorcy określonych w art. 12 ustawy o prawach konsumenta, które mogą być dla Was problematyczne i wymagać wyjaśnienia.
  2. Myślę, że wielu z Was, nie zawsze świadomych tego, że rękojmię reguluje kodeks cywilny, może szukać w tej książce informacji o niej, ale informacji takich nie znajdziecie. Co prawda tytuł książki wyraźnie wskazuje, że dotyczy ona ustawy o prawach konsumenta, ale kwestię kontroli UOKiK pomimo tego, że ma ona podstawy w innej ustawie opisano.
  3. Z pewnością książka ta nie będzie dla Was pozycją „na raz” i będziecie do niej wracali dlatego według mnie przydałby się spis zagadnień na końcu książki co umożliwiłoby szybsze odnalezienie tego czego akurat szukacie. Czasami niektóre informacje trudno odnaleźć w danym rozdziale.

Podsumowanie

Recenzowana książka to bardzo dobra propozycja dla przedsiębiorcy prowadzącego swój biznes w sieci, gdyby jeszcze pozycja ta zawierała informacje o reklamacji można by powiedzieć, że kompleksowa. Książka ta to także ciekawa pozycja dla świadomego konsumenta.

Konkurs

Jeszcze w tym tygodniu na blogu ruszy konkurs, w którym do wygrania będzie recenzowana książka, czekajcie na informacje! 🙂